
 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

244

GEORGIA & RUSSIA:  

CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE  

OF THE AUGUST WAR 
 

Hans-Georg Heinrich
∗∗∗∗

 & Kirill Tanaev
∗∗∗∗∗∗∗∗

  
 
 

 

Abstract 
 

This paper
∗∗∗

 reports on an ongoing media research project that examines the 

coverage of the Russian-Georgian war in August 2008, in selected Russian, Georgian, 

and Western print media. Using computer-assisted content analysis, it presents 

evidence that print outlets display distinct patterns of either balanced reporting or 

partisan attitudes, which also vary over time. The effects of possible “spin” in 

independent print media have remained marginal and ephemeral. At least as far as US 

media are concerned, this could be the result of soul-searching following the war on 

Iraq. 

 

Keywords: Georgia, Russia, media coverage, South Ossetia, computer-assisted 

content analysis 

 

 

Introduction: Background & Rationale 
 

According to a well-known truism, the first victim of war is truth. Nevertheless, since there 

are different wars and different societies, truth follows a variety of trajectories until it is 

established as dominant historical view. To start a war is a difficult choice for any 

government. Governments are naturally interested in proving that their decision was right and 

that the threat they claimed led to the war existed and left them no other choice. 

 
Free democratic societies curb some basic rights in times of war, but never all of them. For 

societies that place freedom of the press high on the agenda, efforts are certainly made by 
governments to win over the free press for their cause, but as a rule, there is no overt 

censorship or hard pressure on the media. Dictatorships use an external threat as justification 
for controlling the media so that a real war does not change the situation very much. One 

                                                
∗ Prof. Hans-Georg Heinrich is a professor of political science at the University of Vienna, Austria, and 

specializes in empirical methodology and post-Soviet studies. He has worked as mission member for 

international organizations including for the OSCE in Georgia. 

 
∗∗

 Kirill Tanaev is a Moscow-based journalist (Program Director, “CIS News/Vesti.SNG”, Vesti TV), who 
specializes in post-Soviet political systems. He is the General Director of the Foundation for Effective Politics 

in Moscow.  

 
∗∗∗

 This investigation is the product of an institutional partnership between the Russian Institute (Russkii Institut, 
Moscow) and the International Center for Advanced and Comparative EU-Russia/NIS Research, Vienna, and 

pursues no political agenda. The teams were coordinated by H.G. Heinrich and K. Tanaev, respectively. The 

present paper is an interim report, since in-depth analysis and additional analytical work, including a Georgian 

team, is under way.  
 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

245

would expect, therefore, that press coverage of ongoing and past wars would reflect the 
character of politics in a specific country. Alas, empirical evidence shows that much more is 

involved than just unabashed censorship or pressure on the media to fall in line with their 
government’s cause. The second remarkable fact about media coverage of wars is that so little 

systematic empirical evidence has been collected. When it comes to the US-led war on Iraq, 
for example, there was no systematic investigation of the elite media until 2008. Gelb and 

Zelmati carried out a comprehensive study of what they termed “elite media” (e.g. New York 

Times (NYT), Washington Post, Wall Street Journal, Time, and Newsweek) and arrived at the 

conclusion that the “ultimate centurions of our democracy” failed to live up to their critical 

function: “For the most part, the elite print press conveyed Administration pronouncements 

and rationale without much critical commentary.”
1
 

 

It appears that when it comes to public opinion in times of war, the government’s job to 

convince the citizens is, as a rule, easy.
2
  

 

The question as to why what may be the world’s freest and most independent press fell in line 

with a government which patently used subterfuge to get the blessing of democratic 

institutions and international organizations for its power projection schemes is controversial, 

but it may be reasonably explained by the shock which had gripped the US following 9/11. It 

is far more intriguing to observe the coverage of the Georgian war of such prestigious and 

critical press outlets as the New York Times and the Washington Post and ask: Have they 
learned from past mistakes?  

 
In this respect, there are only partial investigations into the role of the media in the Georgian-

Russian War. A comparison between the coverage of European and Russian media (print 
media and web blogs from Germany, Great Britain, and France) was conducted by Dennis 

Liechtenstein and Cordula Nietsch.
3
 Roman Hummel interviewed journalists on the ground 

during the conflict. He found a striking difference between the “global players” who operate 

with enormous technical support and the “stand-alone war reporters.”
4
  

 

Another question is who has “won” the media war on Georgia. Although most observers agree 

that the Western press initially accepted the Georgian government’s position, and became 

more critical only after some time, the consensus is that the Georgian government used the 

technical possibilities to spin public opinion more skillfully.
5
 The Georgian government had 

hired its own PR firm, Aspect Consulting, which also works for Exxon Mobile, Kellogg’s, 

and Procter & Gamble. In addition, President Saakashvili has a background that includes a 

Columbia University education, familiarity with Western culture, and attempts to “pass” as a 

                                                
1
 Leslie H. Gelb & Jeanne Paloma-Zelmati, “Mission Not Accomplished,” Democracy, 

  vol. 13 (2009), http://www.democracyjournal.org/archive_author.php (accessed June 23, 2009). 
2
 A recent opinion poll (GORBI, Tbilisi) found low confidence ratings for Russian president Medvedev (8% 

trust). Merab Pachulia, “Poll Results: New Realities of Geopolitics and Political Staying Power,” The Georgian 
Times, June 29, 2008. In Russia, president Medvedev is consistently supported by over 70% of respondents 

(Levada Centre, June 2009; http://www.levada.ru/press/2009062503.html, (accessed July 20, 2008). 
3
 Dennis Liechtenstein & Cordula Nietsch, “Framing the Caucasian War – A Content Analysis of the Media 

Coverage in Europe and Russia,” (abstract, War, Media, and the Public Sphere, Int’l Symposium of the 

Austrian Academy of Sciences & the Univ. of Klagenfurt, Vienna 5-7 March 2009), 

http://www.oeaw.ac.at/cmc/wmps/abstracts (accessed May 20, 2009). The media strategies were addressed in 

Roger Boyes & Tony Halpin, “Georgia loses the fight with Russia, but manages to win the PR war,” Times 

Online, August 13, 2008, http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article4518254.ece (accessed 

May 20, 2009), and BBC News, “Russia-Georgia media war escalates,” September 29, 2006, 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5392058.stm . 
4
 Roman Hummel, “Limits of Journalism in War Situations. A Case Study From Georgia”, September 2008,  

http://www.oeaw.ac.at/cmc/wmps/pdf/hummel.pdf, (accessed 28 July 2009) . 
5
 Peter Wilby, “Georgia has won the PR War,” The Guardian, August 18, 2008. 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

246

credible Western democrat. The Russian PR firms GPlus and Ketchum could not offset the 
combined effect of the Georgian president, who appeared as defending European values and 

was skillfully portrayed as a beacon of democracy. 
 

The question who won the media war must not be confused with the quest for truth and the 
issue of legitimacy and justification. Facts are often high-jacked by perceptions, and there is 

always room for doubt. Nevertheless, it seems reasonably clear that the Georgian army started 
shelling Tskhinval[i] on the night of 7/8 July 2008, apparently before Russian regular troops 

crossed the Roki tunnel. According to documents that were leaked to Der Spiegel, a majority 

of the members of the EU’s independent international fact-finding mission (“Truth 

Commission”) arrived at the assessment that Georgian President Mikhail Saakashvili started 

the war by attacking South Ossetia on 7 August 2008. This would refute Saakashvili's claim 

that his country became the innocent victim of “Russian aggression” on that day.6  

 

Whether the attack on Tskhinvali was a necessary response to the shelling of Georgian 

villages, and whether this was tolerated, aided and abetted, or simply not prevented by the 

Russian peacekeepers (which consisted of detachments of the regular 58th Army stationed in 

the region), and the degree to which the war was “planned” in Moscow beforehand, is an 

altogether different story. The EU “Truth Commission” will produce its own diplomatically 

smoothed version of the events leading up to the war. 

 
This research project is not about the “true” facts. It seeks to draw conclusions from the way 

in which the war was covered by Russian, Georgian, and Western media. Specifically it seeks 
to identify the turning points that mark significant departures from previously used arguments 

and views. It took the Georgian opposition media a surprisingly short time to spell out openly 
that Georgia had suffered military defeat, and to turn against the president. On the surface, 

this would point to a sufficiently high degree of press freedom in a fledgling democracy. On 
the other hand, there is a deep distrust toward the media and politics as such, so that an 

infringement of the media space controlled by the government is not viewed as a serious 

threat. Georgian citizens have experienced a variety of governments and leadership 

personalities since the break-up of the Soviet Union and are used to changing narratives. 

Furthermore, the war was short and did not fundamentally change the status quo; the 

breakaway provinces Abkhazia and South Ossetia had been independent on a de facto basis 

for a long time. This certainly had not escaped the attention of the rank-and-file citizens, 

irrespective of officials’ spin version of events.7 By contrast, the major Russian opposition 

paper, Novaya Gazeta, did not change its rather balanced view. In its first edition after the 

opening of hostilities, on 13 August 2008, Pavel Felgenhauer, the paper’s military expert, 

wrote, “This was no spontaneous, but a premeditated war.” He holds that the war started 

because of a joint South Ossetian-Russian provocation.8 

 

Methodology  
 
The investigation is based on a computer-assisted text analysis of the following press outlets: 

 

• NYT 

                                                
6
 The chairman of this Commission, Ambassador Heidi Tagliavini, has distanced herself from these allegations 

and referred to the final conclusions to be published at the end of July viz. Nov. 2009. See Zerschmetteter 

Traum [Shattered dream], Der Spiegel, No. 25 (June 15, 2009). 
7 Lela Yakobishvili & Zaza Piralishvili, Kartuli politikis theatraluri dialektika. Tserili kartuli identobaze [The 

Theatrical Dialectics of Georgian Politics. Writings on Georgian Identity] (CISS, Tbilisi, 2007), 108. 
8
 Pavel Felgenhauer, “Schem Gruzia podoshla k voine” [How Georgia prepared for the War], Novaya Gazeta, 
August 11, 2008. Needless to say, this is Mr. Felgenhauer’s personal opinion. 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

247

• Guardian 

• Handelsblatt 

• Der Standard 

• Le Monde 

• Neue Zürcher Zeitung (NZZ) 

• Washington Post 

• Georgian Messenger 

• Rossiiskaya Gazeta 

• Novaya Gazeta 

 
Between twenty and forty articles per press outlet were selected, resulting in a total of 371 

articles.  The selection was guided by the consideration that leading world press outlets should 
be included in the sample as well as papers representing the government and the opposition 

views in Russia and Georgia. Additionally, a sample of speeches and the declarations given 
by the Russian and the Georgian presidents were used to provide a blueprint of the official 

narrative. The time span covered was from 3 July to 30 December (2008). During this time, 
several reversals in opinions were identified. 

 

The software used was SPSS. Simstat/wordstat 5.1 was used for control and external 

validation.  

 

The key variables were as follows: 

 

1. Source 

2. Identifier 

3. Date 

4. Genre (article, commentary, other) 

5. Status (pro-government, opposition, independent) 

6. Style (balanced/biased, 10-point scale) 

7. Assumed/Given Reasons For the War (Genocide, Protection of Citizens, Territorial 
Integrity, Protection of Democracy, Self-Defense, Preventive War, Peace & 

Security, International Law, Humanitarian Intervention, NATO enlargement, 
Pipelines) 

8. Pro-Government Stance taken (10-point scale; for Western outlets – pro-Georgia) 
9. Opposition (soft/medium/hard) 

10. Aggressive tone (10-point scale) 
11. Invectives (10-point scale) 

 

The data were collected and analyzed by a joint Russia-Austrian working group. 

 

The Official Narratives 

 

Georgia 

 

During the early stage of the war, President Saakashvili justified military operations thus: 

 

• A necessary response to South Ossetian forces shelling Georgian villages, which led to 
the “liberation” of large swaths of South Ossetian territory by “Georgian law 

enforcement agencies;” 

• The response to “large-scale aggression” by Russia; 

• The Georgian resolve “not to give up its territories;” 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

248

• The defense of Georgian “freedom and sovereignty” (President Mikheil Saakashvili, 

Speech in Tbilisi, 8 Aug. 2008).
9
 

 

Russia 

 
President Medvedev gave the following justification: 

 

• Response to “Georgian aggression against Russian peacekeepers and the civilian 

population in South Ossetia” and thus to a “gross violation of international law;” 

• Prevention of a humanitarian catastrophe in South Ossetia; 

• The protection of “the lives and the dignity of Russian citizens” in accordance with 

Russian legislation; 

• The “punishment of the perpetrators” (President Dmitry Medvedev, Press Conference, 

Moscow, 8 Aug. 2008).
10

 

 

A content analysis (simstat/wordstat 5.1.) with all available and relevant official statements by 

both presidents, including speeches, press conferences, and interviews (number for Medvedev 

is 31; Saakashvili, 21), shows the differences in the rhetoric of both presidents. 

 
Table 1

11 

  
                                              
 Medvedev Saakashvili 

AGGRESSIVE_TONE                       4.6%       13.2%     

AGGRESSIVE_TONE\INVECTIVES  5.3% 

EU_OFFICIAL_LINE                        1.0%                 

REASON_WAR\ INTERNATIONAL_LAW                20.4%       18.4%     

REASON_WAR\KOSOVO                3.1%        1.3%     

REASON_WAR\ PEACE_SECURITY                         54.6%      40.8% 

                                                
9
 For the full text, see appendix. 

10
 For the full text, see appendix. 

11
 All tables in this paper have been generated by the authors. 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

249

REASON_WAR\PEACE_SECURITY\NATO                         8.2%     17.1%     

REASON_WAR\PROTECT_CITIZENS\PROTECTION_ 

PEACEKEEPERS 

8.2%      3.9%     

 

Unsurprisingly, both presidents justify the war with the necessity to re-establish peace and 

security. Saakashvili’s references to NATO imply that Georgian NATO membership would 

have prevented the war; Medvedev mentions NATO as a factor contributing to the tensions in 

the region (“regrettably, our proposals to conclude an agreement banning the use of force 

went unheard by NATO…”).12 Since both are lawyers, there is a high frequency of references 

to international law. The Russian president chose a more moderate tone than his Georgian 

counterpart. 
 

Comparison 

 

General Results 

 
Barring the results of in-depth and more detailed analysis, the picture of the media landscape 

is fairly distinct. While Western media can hardly be classified as pro-government and 
opposition, they nevertheless pursued a specific line at various points in time. Rossiiskaya 

Gazeta, a government-owned daily in Russia, stood out with its consistent pro-Russian line. 

The Georgian Messenger, though presenting an independent image, resembled a pro-

government outlet with its anti-Russia orientation.   

 

A straightforward comparison of means (“Pro-Georgian Orientation”), by and large, yields the 

expected results: 

 
Table 2 

Source Mean N Std. Deviation Median 

NYT 2.0833 24 3.33514 .0000 

Standard 4.3704 27 3.83454 4.0000 

Georgian Messenger 5.2143 14 4.88606 6.0000 

Novaya Gazeta 2.7692 13 3.58594 .0000 

NZZ 1.6667 27 2.96129 .0000 

Washington Post 4.4444 18 4.71820 3.0000 

Handelsblatt 3.8000 25 3.97911 2.0000 

Guardian 1.7308 26 3.31732 .0000 

Rossiiskaya Gazeta .0000 32 .00000 .0000 

Total 2.6311 206 3.76632 .0000 

 

Conversely, the comparison of means for the variable “Pro-Russian Orientation” shows 

significant differences among the Western media. The Guardian led the list with a value of 

3.4 on a 10-point scale. Der Standard appeared to pursue a fairly consistent anti-Russian 

line.
13

 The standard deviations, especially of the variable “Pro-Georgian Orientation,” indicate 

a policy to print commentaries and reports across the ideological and attitudinal board. In 

order to capture the level of possible bias in favor of one or the other side, we used an 

                                                
12 Statement by President Dmitriy Medvedev, Moscow, Aug. 26, 2008, 

http://www.kremlin.ru/eng/speeches/2008/08/26/1543_type82912_205752.shtml (accessed June 20, 2008). 
13

 In all cases, the results are highly significant (α = .000). 
 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

250

indicator (“Media bias”) that is obtained by subtracting the values of the variables “Pro-
Georgian Orientation” from “Pro-Russian Orientation.”  

 
The results (Table 3) should reflect the degree to which an editorial policy of openness was 

realized. (Positive values suggest bias toward the Georgian side; negative values, a tendency 
to support the Russian side.) 

 
Table 3 - Media_Bias  

Source Mean N Std. Deviation 

NYT 1.0417 24 4.04839 

Standard 3.7407 27 4.58755 

Georgian Messenger 5.2143 14 4.88606 

Novaya Gazeta 1.0000 13 5.90198 

Le Monde 1.6429 14 4.71670 

NZZ 0.1154 26 4.13112 

Washington Post 3.2222 18 6.49484 

Handelsblatt 3.5200 25 4.47325 

Guardian -1.6923 26 5.66935 

Rossiiskaya Gazeta -8.1875 32 3.61393 

Total 0.3562 219 6.16970 

 

Additionally, we used a variable that expressed the tendency or policy to take into account the 

standpoint of both sides (“Balance”). 

 

A comparison of mean values (over a 10-point scale) produced the following results: 
 

 

Table 4 - Balance (only commentaries and editorials) 

Source Mean N 

Std. 

Deviation 

NYT 4.2083 24 3.45127 

Standard 2.1852 27 2.46572 

Georgian Messenger 1.4286 14 3.25137 

Novaya Gazeta 3.7692 13 3.78932 

Le Monde 7.1429 14 3.34795 

NZZ 7.5556 27 3.16633 

Washington Post 4.3333 18 4.53743 

Handelsblatt 3.6154 26 3.53358 

Guardian 4.9231 26 3.62130 

Rossiiskaya Gazeta 0.8438 32 2.46406 

Total 3.8914 221 3.89253 
 

The high diversity of opinions in Western media is corroborated by the analysis of stylistic 
characteristics (simstat/wordstat). 

 
 

 

 

 

 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

251

 

Table 5 

 
 
Overall, the analysis has produced evidence that there is a considerable amount of variation 

over the group that contains “Western media.” The same is true of Russian print media: 
 
Table 6: Pro-Government Orientation (10-point scale) 

0

2

4

6

8

10
Novaya Gazeta

Kommersant

Pravda KPRF

Izvestiia

Sankt-Peterburgskie
Vedomosti

Krasnoyarskii Rabochii

Komsomol'skaya

Pravda

Rossiiskaya Gazeta

 
 

Table 7: Degree of opposition to official gov’t line (10-point scale). Zero values are invisible. 

 
 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9
Komsomol'skaya

Pravda
Krasnoyarskii

Rabochii
Izvestiia

Rossiiskaia Gazeta

Sankt-Peterburgskie

Vedomosti
Pravda KPRF

Kommersant

Novaia Gazeta



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

252

 

Variation Over Time 

 

As the following table illustrates, only Rossiiskaya Gazeta showed a consistent coverage 

pattern over the four periods. The NYT started out moderately critical of Russia, changed to a 
distinct pro-Georgian attitude between 9 August and 15 August, and began to criticize the 

Georgian leadership after this point of time. Der Standard became more critical of Russia 
over the entire period in a linear fashion, which coincides with the pattern observed in the 

Novaya Gazeta. The Georgian Messenger became very critical of the Georgian government 

only at the beginning of September. 

 
Table 8 

Source Time_Period Mean N Std. Deviation 

NYT July-15 Aug 2.6923 13 4.21079 

  16 Aug-31 Aug 1.6667 3 5.03322 

  1 Sept- -1.8750 8 1.12599 

Standard July-15 Aug 2.9375 16 4.93246 

  16 Aug-31 Aug 5.8571 7 3.84831 

  1 Sept- 3.2500 4 4.11299 

Georgian 

Messenger 

July-15 Aug 
5.8000 5 5.31037 

  16 Aug-31 Aug 5.0000 2 7.07107 

  1 Sept- 4.8571 7 4.91354 

Novaya Gazeta July-15 Aug -1.1667 6 7.70498 

  16 Aug-31 Aug 7.0000 2 2.82843 

  1 Sept- 2.0000 3 2.00000 

Le Monde July-15 Aug 2.0909 11 2.80908 

  16 Aug-31 Aug 0.0000 3 10.00000 

NZZ July-15 Aug -0.8182 11 2.96034 

  16 Aug-31 Aug 1.7778 9 4.49382 

  1 Sept- -0.6667 6 5.27889 

Washington Post July-15 Aug 0.8333 6 8.58875 

  16 Aug-31 Aug 3.7500 8 5.47070 

  1 Sept- 5.7500 4 5.05800 

Handelsblatt July-15 Aug 3.0526 19 4.67230 

  16 Aug-31 Aug 5.0000 6 3.74166 

Guardian July-15 Aug -3.0714 14 5.22515 

  July-15 Aug 0.3333 6 6.25033 

  1 Sept- -0.5000 6 6.22093 

Rossiiskaya Gazeta July-15 Aug -9.2800 25 2.01080 

  July-15 Aug -10.0000 3 0.00000 
 

 

The Washington Post emerged as an outlier in terms of “Western” media due to the fact that it 

invited contributions by Georgia-friendly personalities such as Saakashvili and Robert Kagan. 

 
 

 
 

 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

253

 

Table 9 (Graphic Representation of Table 8) 

-12,0

-10,0

-8,0

-6,0

-4,0

-2,0

0,0

2,0

4,0

6,0

8,0

15
.8

.2
00

8

22.8
.2

00
8

29
.8

.2
00

8

5.
9.

20
08

12.9
.2

008

19
.9

.2
00

8

26
.9

.2
00

8

NYT

Standard

Georgian Messenger

Novaya Gazeta

Le Monde

NZZ

WP

Handelsblatt

Guardian

Rossiiskaya Gazeta

 
 
We also found a distinct variety of reasons mentioned to justify or to support the analysis of 

the war. The “loyal” media followed the official rhetoric rather closely (see appendix, Table 
10).  

 

Individual Print Media 

 

The New York Times 

 

This flagship of journalism in US, which trails in circulation only the USA Today and The 

Wall Street Journal and has a track record of fighting for free speech, took a clear position 

against what it perceived as the threat emanating from an aggressive Russia. While reports in 

general were balanced, commentaries minced no words to warn against Russia’s neo-

imperialism. “The list of ways a more hostile Russia could cause problems for the United 

States extends far beyond Syria and the mountains of Georgia,” stated a commentator on 22 

August 2008. “The gulag and the enslavement of wide swaths of Europe by the Soviet empire 

burden Moscow with a historical responsibility for the freedom of its neighbors,” stated 

another commentary on 1 September 2008. Nevertheless, a commentary published on 19 

August held that “Russia did not want this war.” The NYT forcefully supported Georgia’s 

NATO membership: “At the NATO foreign ministers’ meeting in December, it should replace 

Bucharest blather with basics: a Membership Action Plan for Georgia and Ukraine” (20 Sept. 
2008). The change in this stance only began in early November, when the paper began to 

“raise questions about the accuracy and honesty of Georgia's insistence,” and noted that 
“Georgia’s actions in the conflict have come under increasing scrutiny” (5 Nov. 2008). This 

was seconded by critical comments on the state of the Georgian army, which showed a poor 
record during and after the war, despite massive US support and investments. Georgian 

military leaders were attested a “pure grasp of military intelligence” (17 Dec. 2008). Still, the 
well-grooved anti-Russia line was upheld: “Attempting to turn back the clock to the days 

when Moscow held uncontested sway” (20 Dec. 2008). 

 

 

 

 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

254

 
Neue Zürcher Zeitung 

 
Renowned for its conservative circumspection in reporting and its commitment to the ethical 

code of journalism, the Neue Zürcher Zeitung, nevertheless, published lopsided 
commentaries. While it wryly remarked before the actual war: “Exclusively ‘good guys’ and 

‘bad guys’ cannot be identified … in this conflict” (3 July 2008), its first analysis of the war 
squarely attacked Russia: “The muscular remarks of the strongman Putin … are to justify the 

Russian excesses, which we recognize from Chechnya” (11 Aug. 2008). 

 

However, Georgia was also criticized for good measure: “The Georgian government 

somehow still acts in a traditional voluntarist and Stalinist mind-set” (14 Aug. 2008). 

 

Another commentator was forcefully in favor of NATO enlargement: “A hardened stance is 

the only logical option, and it includes a clear vote for NATO membership” (16 Aug. 2008). 

Another writer criticized the West for its “subservient tolerance in the face of the Russian 

power drive” (16 Sept. 2008).  

  

Der Standard 
 

This left-liberal Austrian daily invited commentators from across the ideological board, and is 
read primarily by the white-collar class. Nevertheless, there is a clear tendency to criticize 

what is viewed by commentators and analysts as “Russian neo-imperialism” in tandem with 
pronounced anti-NATO attitudes: “In South Ossetia the stakes are no less than the defense 

against a post-soviet imperialism” (9 Aug. 2008); “Provocative strategy of Russia” (11 Aug. 
2008); “Moscow wants the subjection of the former Soviet republic” (11 Aug. 2008); 

“Russian imperialism is re-emerging” (16 Aug. 2008). 
 

 Other statements included: “… revanchist, revisionist Russia whose conduct reminds us of 

the Soviet Union” (16 Aug. 2008); “The Baltic states and Ukraine will be the next” (16 Aug. 

2008); “Saakashvili’s US advisors had their fingers in the pie” (22 Aug. 2008); and “EU 

provides better conditions for security and stability than NATO” (19 Sept. 2008). 

 

There were, of course, also critical voices against the Georgian leadership: “The coup in South 

Ossetia turned out to be a catastrophe; what made Saakashvili risk this cliff-hanger?” (14 Aug. 

2008). 

 

The Georgian Messenger 
 

This periodical claims to be independent and self-financed. Nevertheless, the anti-Russian 

attitude and the support for the Georgian leadership’s foreign policy were clear and consistent: 
“Hitler was not stopped in the years leading up to World War II” (28 Aug. 2008); “The best 

way to avoid this would be if Ukraine joined NATO immediately” (8 Aug. 2008); “According 
to a Georgian folk tale, the cruel giant has many heads. The hero has to behead them all, one 

by one” (12 Aug. 2008); “Putin the Terrible” (15 Aug. 2008); and “… the Kremlin’s criminal 
duet” (28 Aug. 2008). 

 
Only after the first critical voices appeared in Western media, the military defeat was openly 

admitted and the issue of political responsibility addressed: “… these only highlight the scale 

of the defeat Tbilisi has suffered” (15 Aug. 2008). 

 

 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

255

 
The Guardian  

 
The coverage of the British daily was characterized all along by the attempt at conveying the 

interests of all sides and at presenting a balanced view. Early in the conflict, on 8 August, a 
background analysis was published which elucidated the positions of both parties. Following 

the escalation, on 9 August, a commentary warned against blaming Russia alone for the war 
out of a “cold war reflex” and engaging in inappropriate comparisons such as Prague 1968 

(e.g. “Not every development in the former Soviet Union is a replay of Soviet history”). The 

commentary clarified that the South Ossetian population expected protection against ethnic 

cleansing from the Russian troops. President Saakashvili’s democratic conduct is called into 

question, as was the legitimacy of the drive to arm regions in Russia’s backyard. Saakashvili’s 

assumption that NATO would come to his help was classified as a strategic mistake of the 

Georgian president which has undermined his credibility. References to the West’s double 

standards, which implied the different approach taken in the Balkans, were also criticized.  

 

There were also contributions that criticized Russian conduct. On 12 August, an author 

accused Russia of threatening European democracy so as to provoke Europe and to test its 

malleability. The article was a call to support Georgia against Russia. Other articles attacked 

Europe for leaving Georgia in a bind by not promoting its NATO integration. Another author 

writing in the same edition criticized Saakashvili for his rhetoric and for portraying himself as 
a victim, thus denying the authoritarian features of his rule.  

 
An article on 16 August warned of the “Finlandization” of Georgia by Russia and interpreted 

the Russian campaign as retaliation for Kosovo. This article was set off by one (20 August) 
which lambasted NATO as “useless.” Russia’s feeling of being provoked by the organization 

was deemed justified. In a similar vein, a 9 September commentary criticized the knee-jerk 
Western support for any country which opposes Russia. 

 

Generally, the Guardian provided room for a broad spectrum of opinions. Authors of different 

ilk and positions were given equal possibilities. A distinct and consequential policy stance 

could hardly be identified. 

 

Washington Post 
 

A favorite print medium of US liberals, the Washington Post is known for its pluralist and 

tolerant attitude toward dissenting opinions. Among its staff writers are authors spanning the 

ideological and partisan board. In its coverage of the war, it published commentaries by 

Saakashvili and Gorbachev. Nevertheless, commentators who oppose Russia were dominant, 

which explains the relatively high Media Bias value. Examples included: “This war did not 

begin because of a miscalculation by Georgian President Mikheil Saakashvili. It is a war that 
Moscow has been attempting to provoke for some time” (Kagan, 11 Aug. 2008); “If the 

international community allows Russia to crush our democratic, independent state, it will be 
giving carte blanche to authoritarian governments everywhere. Russia intends to destroy not 

just a country but an idea” (Saakashvili, 14 Aug. 2008); “The threat to Georgia, Russia’s other 
democratic neighbors and America ultimately arises from a lack of democracy within Russia” 

(Sharansky, 14 Sept. 2008); “We view the events as confirmation of the dangerous challenge 
posed by an authoritarian regime unwilling to recognize the sovereignty of its former imperial 

possessions” (16 Aug. 2008); “The West spent a good part of the past 17 years worrying about 

Russia's dignity – expanding the Group of Seven industrial nations to the G-8, for example – 

and it's not clear such therapy had any effect” (17 Aug. 2008); and “Russia's invasion of 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

256

Georgia was a highly organized assault that now appears to have been planned for months” 
(19 Aug. 2008). 

 
On the other hand, Gorbachev (12 Aug. 2008) wrote, “The Georgian military attacked the 

South Ossetian capital of Tskhinvali with multiple rocket launchers designed to devastate 
large areas. Russia had to respond.” Another article stated: “Some Western diplomats now 

privately say that the Georgian leadership or military made a serious and possibly criminal 
mistake last week by launching a massive barrage against the South Ossetian capital of 

Tskhinvali, which inevitably led to major civilian deaths and casualties” (13 Aug. 2008). 

 

Handelsblatt  
 

Handelsblatt is the leading German economic daily. It represents corporate interests and 

cooperates closely with the Dow Jones Edition. This is illustrated by its coverage of the war, 

which was slanted toward the Georgian standpoint: “The Georgian military operations 

provided a pretext for Putin to hone his legacy” (12 Aug. 2008), and “[Putin] wants to re-

establish Russia’s traditional zone of influence” (13 Aug. 2008). 

 

Sometimes the blame was put on both sides, for instance: “Russia has profited from the 

opportunity that Georgia’s silly offensive gave her” (15 Aug. 2008). Or it was put squarely on 

the Georgian president: “A firebrand like Saakashvili” (11 Aug. 2008), and “Georgia’s future 
president should not be such an unguided missile as Saakashvili” (17 Aug. 2008). 

 
Analyzing the power structures in Russia also served as a tool to shift the blame on Russia: 

“Putin and Medvedev: ‘Good cop-bad cop’ ” (12 Aug. 2008). 
 

Le Monde 
 

Le Monde has a left-liberal orientation which combines the anti-Soviet and anti-American 

heritage of the French left-wing with its ethics of promoting enlightenment. While the first 

articles that covered the conflict were strictly factual and balanced, commentaries minced no 

words in unmasking the truth behind the war: “This is Moscow’s revenge … the preventive 

war” (12 Aug. 2008); “A more aggressive Russia is a menace for European energy security” 

(13 Aug. 2008); “Putin’s aggression against Georgia” (16 Aug. 2008); and “Faced with 

Moscow’s will to annex Georgia, the Europeans exhibit an absurd paralysis which they must 

shed” (21 Aug. 2008). 

  

Some commentaries, however, took the opposite position: “The Cold War – a misleading 

analogy” (14 Aug. 2008), and “The convenient image of a poor little Caucasian republic 

oppressed by its huge neighbor does not hold in the face of the facts” (22 Aug. 2008). 

 

Rossiskaya Gazeta 

 
Rossiiskaya Gazeta had a pronounced and consistent pro-Russian line, which echoed the style 

and the content of official statements: “Saakashvili turned rapidly … from a unifier of 
Georgian territories to the grave-digger of Georgian statehood” (9 Aug. 2008); “The US 

thinks that if they turn the Caucasus into a powder keg, they strengthen their influence in the 
region and decrease that of Russia” (12 Aug. 2008); “Saakashvili was betting on a blitzkrieg” 

(13 Aug. 2008); and “Saakashvili’s criminal policies” (15 Aug. 2008). 

 

However, it criticized the Russian government for its passivity in the propaganda war: “There 

were no Russian statements in the leading channels of the world for two days” (11 Aug. 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

257

2008). In this context, the preponderance of Western media was deplored: “Many Western 
channels have become the mouthpiece of Georgia’s bellicose propaganda” (20 Aug. 2008), 

and “When the Russian troops struck back, the US state agitprop engaged in a storm of 
outrage” (22 Aug. 2008). 

 
Another point of criticism was the apparent unpreparedness of the Russian army: “Why did 

the war … take us by surprise?” (21 Aug. 2008). 

 

Novaya Gazeta 

 

This well-known opposition paper (owned by former president Gorbachev and the 

businessman Lebedev) offered a broad spectrum of opinions on the war. Saakashvili was 

criticized along with the Russian government: “… such politics is nothing but adventurism” 

(11 Aug. 2008), and “This is a Georgian crime; the Russian crime was invading the territory 

of a sovereign state.”  

 

Frequently, contributors conjured up the grave consequences of the military campaign for 

Russia: “Palestinization of the Caucasus” (25 Aug. 2008), and “The awakening of our 

daydreamers may be rather rude” (5 Sept. 2008). 

 

Conclusion 
 
In their coverage of the Russia-Georgia war, the print media under analysis showed a wide 

range of patterns. The Georgian Messenger and the government-run Rossiiskaya Gazeta were 
very closely in line with the official stance and the rhetoric of the Georgian and Russian 

presidents, respectively. Critical contributions were published after some delay and concerned 
the insufficient preparations (Rossiiskaya Gazeta) or the fact that the decision to attack South 

Ossetia was made by a small group of people without broader consultations (Georgian 
Messenger). Russia’s leading opposition paper, Novaya Gazeta, criticized the Russian 

government harshly for having provoked the war and for its negligence in preparing the army 

for it. 

 

European and US media generally provided room for various opinions. Nevertheless, a 

majority of commentaries published in the New York Times, Washington Post, Handelsblatt, 

Neue Zürcher Zeitung, Le Monde, and Der Standard showed a preference for the Georgian 

standpoint, while the Guardian was predominantly critical of it.  

 

Unlike the coverage of the Iraq war, there was no split between European and US media. 

Media “spin” by both warring governments produced only negligible effects.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

258

 

Appendix 

 

Declaration of Universal Mobilization by Georgian President Mikheil 

Saakashvili: 
 
“My dear fellow citizens, I would like to brief you about the events that took place last 

night. As you all know, we initiated military operations after separatist rebels in South 

Ossetia bombed Tamarasheni and other villages under our control. Most of the 

territory of South Ossetia has been liberated and is now under the control of Georgian 

law enforcement agencies. Last night, Georgian law enforcement agencies liberated 

the Tsinagra region, the Znauri region, the village of Dmenisi (one of the biggest 

village in the region), Gormi, and Xetagurovo. They also have surrounded Tskhinvali, 

most of which has been liberated. As I speak, fighting is taking place in the city center. 

The fighting was initiated by the separatist regime. Aircraft entered Georgian airspace 

from the territory of the Russian Federation and the attack was carried out from the 

North. I also would like to address the international community. A large-scale military 

aggression is taking place against Georgia. Over the past few minutes and hours, 

Russia has been bombing our territory and our urban areas. This can only be 

described as a classic international aggression. I would like to address the Russian 

Federation. Cease your bombardment of peaceful Georgian towns immediately. 

Georgia did not seek confrontation. Georgia was not the aggressor, and Georgia will 

not give up its territories. Georgia will not renounce its freedom and sovereignty. We 

have mobilized tens of thousands of reserve officers, and the mobilization process 

continues. We all have to unite in this very important and difficult moment for our 

homeland, when our future and our freedom are under threat-when others are trying 

to hijack our future and our liberty. We all have to unite. We should not be afraid. We 

should not be afraid of their bombs, of their attacks, of their aggression – we are 

stronger than that. This is our homeland. We are defending our country, our home. 

Georgia-and we are defending Georgia’s future. We must unite. All of us, hundreds of 

thousands of Georgians here and abroad, should come together, unite, and fight to 

save Georgia. We are a freedom-loving people, and if our nation is united, no 

aggressor will be able to harm it. We will not give up, and we will achieve victory. I 

call on everyone to mobilize. I declare, here and now, a universal mobilization of the 

nation and the Republic of Georgia. I hereby announce that reserve officers are called 

up-everyone must come to mobilization centres and fight to save our country. We will 

prevail, because we are fighting for our homeland, our Georgia. If we stand together, 

there is no force that can defeat Georgia, defeat freedom, defeat a nation striving for 

freedom-no matter how many planes, tanks, and missiles they use against us. Long live 

Georgia, and may God save her and all of us.”
14

 

 

     Statement on the Situation in South Ossetia by President Dmitriy Medvedev: 

 

“As you know, Russia has maintained and continues to maintain a presence on 

Georgian territory on an absolutely lawful basis, carrying out its peacekeeping 

mission in accordance with the agreements concluded. We have always considered 

maintaining the peace to be our paramount task. Russia has historically been a 

guarantor for the security of the peoples of the Caucasus, and this remains true today. 

                                                
14

 Declaration of Universal Mobilization by Georgian President Mikheil Saakashvili, Tbilisi, 8 Aug, 2008, 
http://www.president.gov.ge, (accessed 23 June 2008). 



CAUCASIAN REVIEW OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

VOL. 3 (3) – SUMMER 2009 

© CRIA 2009 

 

 
GEORGIA & RUSSIA: CONTRADICTORY MEDIA COVERAGE OF THE AUGUST WAR 

 

 

259

Last night, Georgian troops committed what amounts to an act of aggression against 

Russian peacekeepers and the civilian population in South Ossetia. What took place is 

a gross violation of international law and of the mandates that the international 

community gave Russia as a partner in the peace process. Georgia’s acts have caused 

loss of life, including among Russian peacekeepers. The situation reached the point 

where Georgian peacekeepers opened fire on the Russian peacekeepers with whom 

they are supposed to work together to carry out their mission of maintaining peace in 

this region. Civilians, women, children and old people, are dying today in South 

Ossetia, and the majority of them are citizens of the Russian Federation. In 

accordance with the Constitution and the federal laws, as President of the Russian 

Federation it is my duty to protect the lives and dignity of Russian citizens wherever 

they may be. It is these circumstances that dictate the steps we will take now. We will 

not allow the deaths of our fellow citizens to go unpunished. The perpetrators will 

receive the punishment they deserve.”
15

 

                                                
15

 President Dmitry Medvedev, Statement on the Situation in South Ossetia, Moscow, 8 Aug. 2008; 
http://www.kremlin.ru/eng/speeches/2008/08/08/1553, (accessed 23 June 2008). 



 

Table 10 - Reasons for the War (covering three time periods in 2008: July-15 Aug., 16 Aug.-31.Aug., 1 Sep.- ) 

 Source          Total 

 NYT Standard 

Georgian 

Messenger 

Novaya 

Gazeta 

Le 

Monde NZZ 

Washington 

Post 

Handels 

blatt Guardian 

Rossiiskaya 

Gazeta   

Genocide 0 0 0 0 0 0 0 1 0 20 21 

 0 0 0 0 0 0 0  0   

 0 0 0 0 0 0 0  0   

Protect_Citizens 1 0 0 0 0 0 3 2 0 24 30 

       10  0 80  

 6 0 0 0 0 0   0   

Territorial_ 

Integrity 4 1 2 5 0 0 3 2 1 5 23 

     0 0      

   25  0 0      

Democracy 7 2 2 0 0 0 4 2 0 6 23 

    0 0 0   0   

   25 0 0 0   0   

Self-defense 1 7 7 0 0 0 2 1 0 4 22 

    0 0 0   0   

  50  0 0 0   0   

Preventive_War 0 2 1 0 0 0 1 0 0 2 6 

 0   0 0 0  0 0   

 0  12,5 0 0 0  0 0   

Peace_and_ 

Security 4 3 3 2 0 0 2 1 2 9 26 

     0 0      

     0 0      

International_ 

Law 0 1 1 0 0 0 2 2 1 4 11 

 0   0 0 0      

 0  12,5 0 0 0      

Humanitarian_ 

Catastrophe 0 0 1 0 0 0 1 0 0 9 11 

 0 0  0 0 0  0 0   

 0 0  0 0 0  0 0   

Kosovo 4 4 0 3 0 2 1 2 8 1 25 

 16 16 0 12 0 8 4 8 32 4  

   0  0 50      

NATO 8 6 2 5 2 2 4 3 15 0 47 

          0  

   25   50  25  0  

Pipelines 2 3 0 0 3 2 1 8 6 0 25 

Total 15 14 8 7 3 4 7 12 18 27 115 

 

 


